Articles

stjernekrig: Rise of Skyvalker spoiler-gratis anmeldelse: Kylo, Rey Gem filmen

Posted by admin
 salgsfremmende billede til stjernekrig.
Forstør / de bedste nye trilogiske skuespillere vågner op i Rise of Skyvandrer.
Ars Technica tager spoilere alvorligt i filmanmeldelser. Efter denne artikels åbningsafsnit afsløres mindre plotdetaljer for at forklare visse meninger, men vi inkluderer ellers ikke nogen “større” spoilere. Dybere spoilere vises sandsynligvis i kommentarfeltet ved filmens lancering, normalt sendt med spoiler-tags.

den bedste ting ved Stjernekrigsepisode: stigningen af Skyvandrer er, at den afslutter den seneste trilogi meget på samme måde som den begyndte. Denne nye trilogi har alle de staffage, du ville forvente i en stjernekrigsfilm ønskeliste: droider, træsorter, blastere, lyssværd, episke rumkampe, skøre nye figurer, og om og om.

men det bankende hjerte i denne film, og den største grund til, at jeg anbefaler den, er det udviklende og spændende forhold mellem Rey (Daisy Ridley) og Kylo Ren (Adam Driver). Rise of Skyvandrer er ofte en turbulent tur, normalt til skade for det, men fortællingskonklusionen for disse evigt forbundne rivaler (og forestillingerne, der bærer disse figurer til deres mest magtfulde øjeblikke i Stjernekrigsserien) eke denne film på tværs af linjen “god nok til fans”.

se mere

uden den Kvalitet (en ganske vist stor procentdel af filmen) kunne Rise of Skyvandrer ellers tjene som bevis for, at instruktør/medforfatter J. J. Abrams var den forkerte person til at afslutte den seneste trilogi. Filmen skynder sig mellem plotpunkter, overbruger visse tegn og spilder andre. Og uanset om du elskede, tolererede eller hadede 2017 ‘ s The Last Jedi, er det let at konkludere, at den tidligere films mest spændende udvikling og koncepter blev forladt—og uden overbevisende bevis for, at Abrams havde bedre ideer i vente.

“jeg vil gå uden din velsignelse”

fra nu af er anmeldelsen mere specifik om Rise of Skyvandrerens succeser og mangler, så mens det er opmærksom på spoilere, er du blevet advaret.

lad os begynde med den største fejl i filmen langt: hvordan karakteren af Prinsesse Leia passer akavet ind i plottet.

kort efter den tragiske Bortgang af skuespiller, forfatter og aktivist Carrie Fisher, Lucasfilm meddelte, at hun ville optræde i Rise of Skyvandrer som Leia, og at filmen ville bruge hendes virkelige optagelser i modsætning til en CGI-ified Fisher. Den resulterende optagelse er måske det værst tænkelige scenarie, som fans af stjernekrig kunne have forestillet sig: cookie-cutter Dialog mod en grøn skærm, der kunne tænkes at blive slået ind i ethvert plot, blottet for hjertet eller humor, der konsekvent markerede Fishers arbejde i rollen som Leia.

annonce

et eksempel på hendes tandløse dialog, transkriberet ordret fra filmen: “denne mission er alt. Vi kan ikke fejle.”Læg mærke til, hvor spoiler-fri den sætning er? Jo da, det lyder som noget Leia måske siger, mens han tjener som general på en Modstandspost. Hun tilbyder lidt mere specifik dialog i en interaktion i filmen for at sætte et stort plotpunkt i bevægelse, men selv den sekvens har en skurrende afbrydelse mellem sig selv og den pågældende karakter—og undlader at sy sammen hendes karakter, der samler en stafett, der blev droppet i slutningen af Last Jedi. Alt om Leias udseende i Rise of Skyvalker er groft, og det tvinger mindst en anden karakter til akavet at producere udråbstegnet, at hun klart var sat op til at gøre sig selv.

i slutningen af 2017 foreslog jeg at omarbejde Leia ‘ s rolle. Jeg ville virkelig ønske, at nogen på Lucasfilm enten kunne have gjort det eller kastet visse plottråde.

for at få Leias begrænsede udseende til at fungere, begynder filmen i stedet med en sløring af hentesøgningsaktivitet. Et par tidlige sekvenser inkluderer slående visuals, når helte suser gennem en række verdener, men disse adskiller sig fra de langsomt udfoldede åbningssekvenser, der har markeret de bedste Stjernekrigsfilm. Abrams rammer hver større spiller på deres egen separate rejse, i stedet for at lade os tage os tid til at se hver helts fremskridt siden den sidste film, og hvordan deres individuelle fremskridt har påvirket de andre. Vi ser et kort udbrud, der tyder på denne slags dynamik, men det afbrydes hurtigt af en tvungen Leia-nisering af plottet.

“jeg har været hver stemme”

som jeg sagde sidste gang, fortsætter Poe (Oscar Isaac) og Finn (John Boyega) med den snigende mistanke om, at en af disse figurer skulle tragisk dø for to film siden. Som resultat, de er igen tvunget til at opdele dyrebar skærmtid for karakterudvikling, som de ganske vist sømmer bedre i Rise of Skyvandrer end nogensinde før. Abrams holder disse to tegn sammen mere i denne film end i tidligere poster, og udbetalingen kommer fra deres Kemi og bånd som soldater, der har overlevet sammen. Deres er et virkelig broderligt bånd af irritation, forståelse og tro, og det bliver betalt i enhver dimension—fra skæve one-liners til action-scene heroics.

problemet her er, Abrams foretager et par frygteligt forkerte opkald med hensyn til, hvem der skal forlade på skærmen, og hvem der skal afskediges fra handlingen. Rose (Kelly Marie Tran) vender især tilbage til handlingen som en spildt bøjle, og hendes dialog kommer for det meste i form af opkald til arm kampskrig i stedet for at betale hendes fremskridt som en unik “hver kvinde” soldat blandt rækken af Jedi og modstandsledere. Mærkeligt, i denne film foregiver Finn for det meste, at hun ikke eksisterer, på trods af deres følelsesmæssige forbindelse i slutningen af Last Jedi (da hun, du ved, reddede sit liv). Hvorfor skrive hende ind i filmen og tvinge os til at spørge, hvad der skete mellem de to?

i stedet lider Rise of Skyvalker af et alvorligt tilfælde af sidekick-itis, idet Poe og Finn konstant er omgivet af bøjler. C3PO (Anthony Daniels) er den eneste standout blandt Poe og Finns ledsagere; resten fjerner mulighederne for, at Poe og Finn kan binde sig enten med hinanden eller med et par overbevisende nye figurer (Keri Russell som krydderiløber og Naomi ackie som en mystisk overlevende). Har vi virkelig brug for en anden droid, der tilbyder nul nye dimensioner af sødhed eller humor? Og har vi virkelig brug for…. ahem, Nej, der er ingen spoiler-fri måde at afslutte denne sætning om den oppustede rollebesætning.

Apropos spoilere: to massive plotpunkter vil sandsynligvis køre seriefans op ad væggene, som jeg kun vagt vil antyde. Deres indvirkning på plottet er anderledes end Luke Skyvandrerens afkald på Jedi-ordren i The Last Jedi, så det er ikke nødvendigvis en æbler-og-æbler-ting at hævde, at 2017-filmens hatere vil blive lige så generet af, hvordan Rise of Skyvandreren lapper sit plot sammen. Men, hoo boy. Et af disse plotskift forråder et tegns tilsyneladende principper, og jeg ryster stadig i irritation over det. Den anden vil få fans til at skure eksisterende Stjernekrigsarkiver med historier og historier for at lappe sammen nøjagtigt, hvordan et nyt stykke information skete—og om det giver nogen logisk mening.

“træsorter skiller sig ud i en menneskemængde”

når åbningen sløring af hente opgaver og videospil-lignende missioner afsluttes, og Rey og Kylo baner fast op, resten af filmen bliver lettere at maven. Dette skyldes stort set, at Kylo og Rey fortsætter med at nå på tværs af dimensioner på slående måde—en god påmindelse om, at Rian Johnsons regi af troldmand fra Last Jedi let var et af de bedste bidrag til serien som helhed. Men Abrams får til sidst fat i jonglering af Rey og Kylos primære plot med Finn og Poes parallelle rejse, og filmens sidste time springer pænt sin blanding af smerte, opdagelse, vittigheder, håb og eksplosiv handling.

jeg er så bedøvet af både Driver og Ridleys forestillinger, at jeg ikke kan vælge en favorit mellem de to. Hver skubber den anden til ekstremer som centerpieces af denne Trilogis mest brutale konflikt, og begge er tvunget til at overveje at adlyde deres karakterers reneste principper—og formidle deres kamp med disse valg gennem spændte, udtrukne sekvenser. Nogle af disse er præget af episk, brutal lyssværd. Andre er præget af tårefyldte stirrer og samtaler. Hverken føler sig malplaceret eller overdrevet i sammenhæng med deres eventuelle dramatiske konklusion. (Betydning, forvent ikke Driver at stjerne i latterlige memes baseret på denne films optagelser.)

det store plotpunkt, der flytter begge skuespillere til filmens konklusion, kan diskuteres af serieafhængige i nogen tid. Men jeg vil hævde, at denne udvikling, selvom den ikke tilføjer med hensyn til seriekanon, er den nye films mest kvikke element. Både Rey og Kylo havde brug for at komme sammen og kæmpe mod deres respektive, diametralt modsatte dæmoner for at møde på den betagende måde, som Rise til sidst når. Abrams og co. fundet ud af en nifty plot enhed, der ville bringe tegnene sammen på måder, som hver skuespiller kan troværdigt (og behageligt) sælge.

“at konfrontere frygt er skæbnen”

og hver figurs skridt mod filmens afslutning er de ting, som vi desperat ønsker fra storskærms Stjernekrigseventyr: en brutal vejning af mørke og lys, af frygt og håb, der minder os om, hvorfor Luke, Han og Leias første rejse i 1977 var så inspirerende (og fortsætter med at være det). Forhåbentlig vil læsere her ikke synes det er en spoiler at sige, at Rise ‘ s store moralske konklusion er, at “du er ikke alene.”Enhver hovedpersons vej til slutningen drejer sig om dette koncept med hensyn til at vide, at en større kraft forbinder os alle, uanset hvor du kommer fra, eller hvad du måske kalder en “familie.”( Selvom dette kommer uden virkelig at sy sammen en lignende besked fra slutningen af Last Jedi, hvilket er en svigt.)

Abrams kan have været hogtied til alvorlige forventninger og krav fra fans og Lucasfilm både i at sælge Episode IKS ultimative moralske budskab. Dette er en oppustet, uhåndterlig film, og det er et bevis på, at vi alle er bedre, hvis Disney ‘ s Stjernekrigsside tager en pause fra tentpole trilogier fremadrettet. Men de afgørende ting gjorde det på tværs af Rise ‘ s målstregen, nok til at mine tårer op i tilfredsstillende, dedikeret fan Mode, og Ridley, Driver, Isaac og Boyega kan alle være stolte af at levere deres bedste præstationer endnu i denne endelige post.